Vleermuizenkasten in de gevel gemetseld

vleermuizen welkom op school bijenkorfOok vleermuizen zijn binnenkort welkom op De Bijenkorf. De bouwers hebben afgelopen week voor deze beschermde dieren vleermuizenkasten in de westgevel van de school gemetseld.

Als duurzame school staan groen en biodiversiteit bij ons hoog in het vaandel. Zo komt er een groene speelplaats waar in een hoekje een insectenhotel en bijenkasten hun plekje gaan krijgen. En in de gevel van de school komen vleermuizenkasten. Op de foto hieronder ziet u goed hoe groot zo’n kast is.

Vleermuizenkasten beschermingsmaatregel

Ondanks dat vleermuizen beschermd zijn in Nederland, loopt hun aantal terug. Dit komt door de verstedelijking (minder bomen) en het isoleren van spouwmurene en daken. Het verduurzamen van onze huizen kent dus ook een keerzijde. Door het plaatsen van vleermuizenkasten proberen we de terugloop te stoppen. We hopen dat de vleermuizen  –  net als de kinderen – zich snel thuisvoelen op De Bijenkorf.

Naast zorgvuldig met onze natuur omgaan, letten we natuurlijk ook op andere aspecten van duurzaamheid, zoals het toepassen van verantwoorde bouwmaterialen, energiebesparing, zuinig waterverbruik en afvalvermindering. De school zit bovenin duurzaamheidsklasse ‘Frisse school B‘.