Selecteer categorie

Waar staan we voor?

Basisschool de Bijenkorf staat voor een brede ontwikkeling van elk kind. Daar werken we elk dag met hart en ziel aan.

Een goede basis van rekenen en taal is vanzelfsprekend. Maar om goed met de complexiteit van de huidige wereld te kunnen omgaan en creatief met de toekomstige wereld, zijn denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter belangrijk.

Door te leren kijken, denken, reflecteren, verwoorden en toepassen van wat het ziet leert een kind omgaan met wat er is en wat nog gaat komen. Een goede basis die verder gaat dan de meetbare leeropbrengsten.

Vanuit onze christelijke overtuiging vinden we dat we het rentmeesterschap over onze aarde goed moeten beheren. Vandaar dat we de kinderen laten ontdekken wat de natuur ons geeft en gaan we samen op zoek naar hoe we in de directe omgeving de wereld een stukje duurzamer en socialer kunnen maken.

Rentmeesterschap

De wereld een stukje duurzamer
en socialer maken.

Brede ontwikkeling

Nodig om met de complexe wereld
te kunnen omgaan.

De gids voor het leven

De leerkracht speelt een grote rol
in het volwassen worden.

Hoe realiseren we dit?

Om kinderen die brede ontwikkeling te kunnen meegeven, zetten we TOM-onderwijs in. Niet alleen leren door kennis aangereikt te krijgen, maar ook leren door te doen. De leerkracht laat het kind zelf ontdekken wat kennis is, door het steeds weer opnieuw de ontdekker te laten zijn. Daarin heeft de leerkracht een bijzondere taak en grote verantwoordelijkheid.

Het is waardevol voor een leerling om een wijze meester of juf te hebben voor de opleiding van het leven. Die overloopt van kennis en goed gedrag, die vele antwoorden heeft in de zoektocht van de leerling en vaardig is in het begeleiden van dit proces.

Kortom, de kinderen krijgen de ruimte zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen; de leerkracht is hun steun en toeverlaat.

team basisschool de bijenkorf wageningen
Bijenkorf school Wageningen

Vijf onwrikbare pijlers

• Elk kind kan zich optimaal ontplooien.
  • We zorgen voor elkaar en voor de wereld waarop we te gast zijn.
  • We respecteren elkaar, hoe verschillend we ook zijn.
  • Leerkrachten zijn een autoriteit in hun vak.
  • Betrokkenheid van ouders is van onschatbare waarde.

Onze basis

De Bijenkorf is een modern-christelijke school. We zijn begaan met de natuur en met elkaar. De christelijke waarden en cultuur vormen onze basis. Zo vieren we samen de christelijke feestdagen. Elk kind is welkom dat zich bij ons thuisvoelt.

De school is bij Trivium aangesloten, een scholenkoepel van 14 protestants-christelijke scholen. Gezamenlijk onderschrijven ze de christelijke waarden van gastvrijheid, zorgen voor elkaar en voor de aarde waarop we te gast zijn.

Jaren van voorbereiding zijn vooraf gegaan. In stilte heeft haar voorloper gewerkt aan een metamorfose. De school heeft naar toekomstige ontwikkelingen gekeken en ervaring opgebouwd met TOM-onderwijs. En met succes: er staat een fijne school waar kinderen vanuit de veilige ‘bijenkorf’ de wereld ontdekken en hun plek daarin.

TOM school Bijenkorf