TOM-onderwijs

Bij TOM gaat het erom kinderen flexibiliteit, zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij te brengen. Zo bereiden we ze goed voor op het vervolgonderwijs. De kinderen krijgen daarvoor maximale ruimte binnen een duidelijke structuur. De leeromgeving, de leerinhoud, de organisatie, het personeel en de cultuur zijn daarop afgestemd.

“Ik ga snel aan het werk. Als ik iets af heb, kijk ik het na en denk ik na over de foutjes. Ik kleur op de weektaak mijn opdracht af en ga verder met mijn volgende dagtaak.”

De leeromgeving

De leeromgeving is afgestemd op de functie. Instructie krijgen de kinderen in een instructielokaal. Zelfstandig werken doen ze in een ruimte waar het stil is. We bieden structuur met middelen zoals de dagplanning op het bord, de te leren letters aan de muur of een timer die aangeeft hoe lang een les nog duurt. Computers zijn om ermee te oefenen en om vaardigheden aan te leren (hoe zoek je iets op op internet bijvoorbeeld).

De organisatie van het onderwijs

De kinderen die dat nodig hebben, krijgen instructie in een kleine groep. Sommigen blijven nog wat langer zitten voor extra uitleg. De anderen gaan rustig werken. Na instructie werken ze zelfstandig op een leerplein, onder begeleiding van een onderwijsassistent. Zo leren ze plannen, organiseren en controleren. Door de vaste structuur van de lessen, kunnen kinderen ook bij een hoger of lager niveau met de instructie meedoen. De leerlingen zijn gewend zich te verplaatsen en weten exact waar ze op welk moment moeten zijn. In de bovenbouw krijgen ze soms les van verschillende leerkrachten. Ze zijn zo beter voorbereid op de middelbare school.

De leerinhoud

De kinderen krijgen modern onderwijs, met moderne lesmethoden. Bij de basisvakken rekenen, lezen en taal volgen wij de leerlijnen en de opbouw. De vakken voor wereldoriëntatie hebben bij TOM een ander karakter. De leerkrachten stellen vragen en de kinderen gaan zelf op zoek naar de antwoorden. Ze leren van hun zoektocht en van de antwoorden. In de onderbouw leren de kinderen op spelende wijze. Voor onderzoekend leren gebruiken we leskisten van het Groene wiel (van Veldwerk Nederland) en materialen van het wetenschapsknooppunt van Wageningen UR.
Dit Onderzoekend leren
 is de spil van ons onderwijs.

• Leren. De basis als taal en rekenen. Samen werken.
  • Kijken. Wat zie ik? Een kritische blik ontwikkelen.
  • Denken. Waar ben ík? Vragen zelf oplossen.
  • Doen. Koken. Proefjes doen. Zelfstandig worden.

Personeel

Op een TOM-school heeft de leerkracht meerdere rollen. Hij of zij geeft niet alleen instructie maar is ook begeleider en coach. Soms is vragenstellen veel belangrijker dan antwoorden geven. De leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen, dus niet alleen voor de eigen groep. Met elkaar kijk je naar de kinderen en deel je kennis en ervaring.
Daarnaast kun je als leerkracht ook talent en passie voor een bepaald vak hebben. Zo hebben we leerkrachten die als vakdocent in de bovenbouw in een vak lesgeven.

Lerende organisatie

Een TOM-school is een lerende organisatie, met ruimte om te leren. Wat beter kan passen we aan. De kritische houding die we de kinderen aanleren, hanteren we ook zelf. En waar we goed in zijn, mogen we uitdragen. Omdat TOM staat voor teamonderwijs is een open cultuur belangrijk. Natuurlijke borgen we de kwaliteit van ons onderwijs. We hanteren het cito-volgsysteem. Niet alleen om de vorderingen van de kinderen over de jaren heen te volgen, maar ook om onszelf scherp te houden.

Lees ook het artikel hoe TOM terugkomt in de indeling van de school. En bekijk de schoolgids voor meer informatie.