Onderzoekend leren

Kinderen willen alles weten en nemen geen genoegen met een half antwoord. Daar maken we dankbaar gebruik van. We zeggen bij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek niet meer hoe het zit. We leren kinderen op zoek te gaan naar antwoorden op vragen als: Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? En om dichtbij huis te blijven: Waarom eet je geen aardbeien meer als er geen bijen meer zijn? Dit gaat op een gestructureerde wijze. Zo werken kinderen volgens de TOM-principes aan hun eigen ontwikkeling, door te leren, te kijken, te denken en te doen. Bekijk ook onze schoolgids!

Schoolgids 2023-2024

Leren

De basis moet gewoonweg goed zijn. Goed taal-, rekenen- en leesonderwijs zijn essentieel voor je ontwikkeling, je schoolloopbaan en je latere carrière. Leren is ook leren omgaan met elkaar. Iemand helpen en de goede woorden vinden om iemand niet te kwetsen. Samenwerken, creatief denken, problemen oplossen, kritisch denken, omgaan met de media etc. Dat zijn allemaal 21e-eeuwse vaardigheden. Ook die moet je leren.

kijken op de Bijenkorf school

Kijken

Er is zoveel om je over te verwonderen, zoals kleine beestjes onder een steen. Hoe bijzonder is het dat bijen, die uitvliegen op zoek naar nectar, de weg terug weten te vinden. Door goed te observeren, ga je de dingen begrijpen. Ook van elkaar, want kijk: niemand is hetzelfde, iedereen is speciaal.

Denken

Soms nemen we iets zo maar aan. Maar klopt dat wel? Is dat zo? Op De Bijenkorf willen we dat kinderen kritisch leren denken. We willen ze uitdagen om de waarheid te onderzoeken.
En dat begint met nadenken. Leren denken is belangrijk voor nu en voor later. Om grote vraagstukken op te lossen, zoals het stijgen van de temperaturen wereldwijd.

leren op de Bijenkorf school

Doen

Doen hoort bij onderzoekend leren. Knippen en plakken, beestjes onder de microscoop bekijken, courgetten kweken, samen hapjes maken en een waterfilterinstallatie bouwen om water te zuiveren. En natuurlijk leren de kinderen samenwerken, plannen en organiseren: belangrijke vaardigheden voor het vervolgonderwijs en het latere leven.