Onderzoekend leren bereidt voor op toekomst

Op basisschool De Bijenkorf speelt onderzoekend leren een grote rol. Om de wereld te ontdekken gaan we samen met de kinderen op onderzoek uit. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Times are changing. De 21e eeuw vraagt andere vaardigheden. Daarop bereiden we de kinderen voor.

onderzoekend leren Bijenkorf WageningenDe meeste banen van nu en in de toekomst doen een beroep op het zelf bedenken en vinden van de antwoorden. Dat vraagt zelfstandige en zelfdenkende personen, die betrokken willen zijn in het proces en niet alleen maar opdrachten uitvoeren. Daar horen nieuwe vaardigheden bij.

Op De Bijenkorf leren wij de kinderen deze 21ste-eeuwse vaardigheden aan  zodat zij in het vervolgonderwijs en later in hun werk vraagstukken kunnen oplossen. Daarvoor zetten we onderzoekend leren in. In de onderbouw binnen wereldoriëntatie en in de bovenbouw bij aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Ze leren, kijken, denken en doen.

Hierdoor krijgen de kinderen ook beter zicht op hun eigen mogelijkheden en talenten. Het antwoord is niet meer het belangrijkste voor de persoonlijke ontwikkeling, maar de weg ernaar toe.

Structuur onderzoekend leren

Tijdens het onderzoekend oefenen de kinderen de meeste 21e-eeuwse vaardigheden. We hanteren de volgende stappen in het leerproces

1. Confrontatie. We confronteren de kinderen met een probleem of een vraag.
  2. Verkennen. De kinderen starten een verkenning. Ze formuleren vragen en wisselen hypotheses uit.
  3. Opzetten experiment. De kinderen bedenken hoe ze aan de oplossing kunnen komen.
  4. Uitvoeren experiment. De kinderen voeren het onderzoek uit dat ze  hebben opgezet.
  5. Concluderen. Na het uitvoeren van het experiment trekken de kinderen de conclusies.
  6. Communicatie. Tot slot delen ze deze conclusies met de rest van de groep.
  7. Verdieping/verbreding. Eventueel maken sommige kinderen nog een verdiepingsslag.

Samen de wereld ontdekken

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Daarvan maken we dankbaar gebruik tijdens onze lessen.

Hoe kan het nu dat alles wat je in de lucht gooit naar beneden valt?

Hoe is het toch mogelijk dat een stuk ijzer naar de bodem van de vijver zinkt terwijl een ijzeren containerschip blijft drijven?

Samen met de kinderen ontdekken wij de wondere wereld om ons heen. En gaan we op onderzoek uit. Daarvoor gebruiken we:

• de theorie van onze methodes voor wereldoriëntatie;
  • concreet materiaal uit de leskisten van het Groene Wiel;
  • onze groene speelplaats en de omgeving van de school;
  • kennis van Wageningen University. Wij liften graag mee op alle kennis die via het Wetenschapsknooppunt tot ons komt.