Een eerste blik naar binnen: het interieur

We krijgen vragen hoe De Bijenkorf er van binnen gaat uitzien. Op de site staat een impressie: frisse, natuurlijke kleuren, een grote houten wand en organisch gevormd meubilair. Dat lichten we even toe.

De Bijenkorf krijgt een gezellig klein schoolgebouw met 4 combinatiegroepen, afgestemd op het TOM-onderwijs. Instructie krijgen de kinderen altijd in hun basisgroep zodat elk kind het best tot zijn recht komt. De kinderen beginnen en eindigen de dag altijd in hun eigen basisgroep.

• Combinatiegroep 1-2 krijgt een grote ruimte met een schuifwand ertussen. Ze spelen samen en leren zo van elkaar. De schuifwand gaat dicht bij de ‘leeropdrachten’, bijvoorbeeld het leren tellen.
  • Combinatiegroep 3-4 heeft 1 lokaal. Groep 4 krijgt instructie op het leerplein.
  • De combinatiegroepen 5-6 en 7-8 hebben elk een lokaal, met ertussen een zelfstandig werklokaal met computers. Voor de echt zelfstandige kinderen is ook de aula een rustige plek om te werken. Daar komen flexibele ict-werkplekken.

Verder hebben de kinderen geen eigen tafeltje, maar een flexibele werkplek. Samenwerken gebeurt aan een organisch gevormde tafel. Zelfstandig werken doen ze aan houten werkbladen langs de muur om zo minder afleiding te hebben. Het meubilair heeft een natuurlijke uitstraling; de stoelen krijgen een Scandinavische look.

Nog niet alles is uitgekristalliseerd. Hieronder 2 mood-boards van de interieurarchitect. Wordt vervolgd.