Geen traditionele tafeltjes en stoeltjes bij ons TOM-onderwijs

Bij het inrichten van de nieuwe school gaan we natuurlijk voor duurzaam meubilair: van bamboe. Geen traditionele stoeltjes en tafeltjes maar duurzaam, vrolijk meubilair dat past bij ons TOM-onderwijs: vorm volgt functie.

Bamboe stoelen

bamboe meubilair bijenkorf wageningen
Geen juiste foto beschikaar. Ze zijn iets anders, veel mooier!

Niet alleen goed onderwijs maar ook duurzaamheid vinden we belangrijk. Dit zie je ook terug in ons meubilair. We hebben gekozen voor stoelen met een bamboe zitting. Bamboe is een snel groeiende grassoort. Eén bamboewortel kan totaal wel 15 kilometer aan bruikbaar bamboe opleveren. Eén wortel zorgt dus meerdere keren voor een grote hoeveelheid bruikbare grondstof. En daarbij is het telen van bamboe milieuvriendelijk. De keuze voor bamboe leerlingenstoelen heeft nog een bijkomend voordeel: de stoelen zijn licht in gewicht en dus makkelijk door de kinderen te verplaatsen. Ook krijgen de kinderen circulaire pennen: van gerecycled materiaal en hervulbaar.

FSC-certificaat

De bamboe leerlingenstoelen, als ook het andere meubilair, hebben we ingekocht bij een verantwoorde leverancier. Deze had als eerste leverancier van schoolmeubelen het FSC-certificaat. Dit certificaat garandeert dat hun producten van hout of houtvezels afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen. Ook in het gebruik van andere materialen dan hout of vezels kiest dit bedrijf voor materiaal dat milieuvriendelijk is en gerecycled kan worden.

Voor iedere activiteit eigen meubilair

Natuurlijk moet het meubilair niet alleen verantwoord zijn, maar ook passen bij onze vorm van onderwijs. Tijdens een schooldag krijgen de leerlingen instructie, werken ze zelfstandig en werken ze samen. Deze drie activiteiten vragen min of meer eigen meubilair. Voor instructie gaan de leerlingen (vanaf groep 3) samen met de leerkracht aan de instructietafel zitten. De instructietafel stimuleert een actieve houding en interactie met de leerkracht en tussen leerlingen onderling. Voor zelfstandig werken en samenwerken hebben we individuele tafels, tweepersoons tafels en enkele groepstafels.

Inhaken op gezonde trend staand te werken

In unit 2, groep 5 t/m 8, komt er ook nog een statafel bij. Speciaal voor leerlingen die zittend te weinig rust vinden. Ook sluiten we aan bij de actuele ontwikkeling dat regelmatig staand werken gezonder is dan de hele dag zitten.

Klaslokalen anders dan u gewend bent

Door de verschillende type meubilair zullen de klaslokalen van Basisschool De Bijenkorf geen klassieke uitstraling hebben. Het is ingericht op basis van functionaliteit en niet op basis van traditie. De aanblik van de plattegrond en de impressie van het meubilair geeft dus een ander beeld dan u misschien van een school zou verwachten. Dit klopt, want wij zijn ook een beetje anders. Nieuwsgierig? Maak dan een afspraak met schooldirecteur Hans van Holland.

plattegrond inrichting Bijenkorf Wageningen
De vorm van het meubilair volgt de functie: instructie, samenwerken of alleen werken